.jpg)
Korách lázadást indít Mózes ellen, és azt panaszolja, hogy ha mindenki szent, akkor miben különb Mózes és Áron a többi zsidónál. Úgy tűnik, a Mózessel szembeni féltékenység és irigység nem először merült fel a zsidók között. A korábbi szakaszokban nem egyszer találunk rá példát, hogy egyesek valamilyen kritikával éltek Mózessel, és a neki tulajdonított próféciai képességekkel szemben. De miben is rejlik Mózes próféciájának különlegessége, és miről szólt Korách, illetve a korábbi esetek vádja?
Maimonidész, a középkori zsidó filozófus a következőképp foglalja össze Mózes próféciájának nagyszerűségét a Misnához írt kommentárjában, ahol a híres tizenhárom alaphittételt taglalja:
„Mózes, a mi tanítónk a próféták atyja, azoké is, akik előtte voltak, és azoké is, akik utána lettek… Az első különbség az, hogy minden próféta, legyen bárki, csak közvetítő útján szólhatott az Istennel; de Mózesnek nem kellett közvetítő, ahogyan írva van: 'Vele szájról-szájra beszélek'. A második különbség, hogy minden más próféta csak álomban kap látást… A harmadik különbség, hogy amikor a próféta kap látást, még ha jelenés vagy angyal útján is, teste elgyengül, elerőtlenedik, erőt vesz rajta egy mindent lebíró félelem… A negyedik különbség az, hogy a látás a prófétákhoz nem a saját kívánságuk szerint közelít, hanem csak az Isten akaratára... Mózes viszont, a mi tanítónk, képes volt szólni [isteni szót], amikor csak kívánta…”.

Mivel Mózes próféciájának szintje minden más hús vér ember felé emelkedett, ezért volt szükséges, hogy a nép hetven bölcsének kinevezésekor Isten azt mondja (4Mózes 11.17.) „Én pedig leszállok és beszélek veled ott, elveszek a szellemből, mely rajtad van, és rájuk teszem…”, tehát a nép többi prófétája is Mózes szelleméből táplálkozott. Ez volt az a pont, amit Korách vitatott. Szerinte „az egész község mindnyájan szentek”. Az egész nép hallotta az isteni kinyilatkoztatásokat, tehát mindenkiben meg van a prófécia képessége a saját jogán „Mózes szelleme” nélkül is.
Korách érvelése mondván, hogy „az egész közösség mindnyájan szentek” rímel arra, amit a Tóra korábban ír (3Mózes 18:1-2.): „És szólt az Örökkévaló Mózeshez, mondván: Szólj Izrael fiai egész községéhez és, mondd nekik: Szentek legyetek”. Igen ám, de a szentség eléréséhez az egész közösségre együtt van szükség. Korách megfogalmazásában pedig „mindnyájan szentek”. Erre jött az Örökkévaló válasza (4Mózes 16:7) „és lesz, a férfiú, akit kiválaszt az Örökkévaló, az a szent”. A szentségnek ezt a szintjét nem érheti el önerőből az ember, erre mindenképp kiválasztottnak kell lenni, és ezért volt szükséges hogy Mózes átadjon szelleméből és kiválasztottságából a többi prófétának is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése