Oldalak

2012. augusztus 8., szerda

Kóser lesz a turulpotyadék?


A víkend szenzációja kétségtelenül a felszínen a magyar nyilvánosságnak szánt zsidó vezető, Köves Slomó találkozása az emberfajta egyik legundorítóbb példányával: az olyan renegáttal, aki semmi másért, mint pénzért árulja el az övéit.


Szegedi Csanáddal sokan, sokfelől foglalkoztak már, jóllehet nem érdemes túl sok szót vesztegetni korunk hősére, a buta emberre, aki butasága dacára sokra viszi, mert oda áll szekeret tolni, ahová érdemes. A butaság nagyon sok esetben teljes lelkiismeretlenséggel jár együtt. Erre nagy szükség van, ezért tolonganak az ostoba, buta arcok valamennyi pártban, elég megnézni a mai politikai elitet, fénytelen tekintetek, merev arcok, hazudozás kezdetekor árulkodó mimikák és mozdulatok. Hogy is volt a régi vicc a hülye szó fokozásáról? Hülye, hülyébb, leghülyébb, rendőr, postás, vasutas. Most jön még egy a végére: politikus.

A politikust főleg az különbözteti meg az őt általában bosszúból hatalomra juttató – és utána a hatalomban indokolatlanul megtűrő – alattvalótól, hogy lényegesen gátlástalanabb, amellett mindig meglátja az újabb lehetőségeket. Ezt nevezhetjük ügyességnek, de üzleti érzéknek is. Szegedi Csanád maga is üzletember, tökéletesen ki tudta használni a magyarosch ébredéshullám (majdnem azt mondtam: reneszánsz) étvágyát, és kialakított egy üzlethálózatot, ahol a nemezromantika rabjai kitombolhatták magukat.

Ehhez csak sok szerencsét lehet kívánni. Ez még elmegy, ha valaki zsidó, bár necces.

Katherine Anne Porter könyvében, a Bolondok hajójában szerepel egy zsidó, aki abból él, hogy katolikus kegyszereket sóz a mexikói indiánok nyakába, mert azok akkor is megveszik az ilyesmit, ha ennivalóra nincs pénzük. A zsidó vallás a bálványimádás mindennemű elősegítését egyértelműen tiltja. Köves Slomó, az őt „létrehozó” Oberlander Báruch rabbi és az egész Chabad-Lubavics – amelyet nem egyszer így emlegetnek zsidó körökben: „a szekta, ami legközelebb áll a zsidósághoz” – hosszú éveken át egyértelműen bálványimádásnak tartotta en bloc az egész katolikus hitet és egyházat. Újabban, mióta egy csónakban eveznek, már nem annyira biztosak ebben, nem is szívesen foglalnak állást a kérdésben.

A nézetek változnak – idővel, de akár földrajzi fekvéstől függően is. Köves és Oberlander egyértelműen nemmel felelnek, ha megkérdik őket, vajon mozgalmuk múlt században elhunyt vezetője volt-e a Messiás, illetve ma is ő-e a Messiás, annak dacára, hogy meghalt. Hozzáteszik, hogy akadtak, akik így gondolták. A valóság viszont az, hogy a mozgalom nagy része Messiásnak tartja a rég halott vezetőt, abban hisz, hogy nem is hal meg; illetve visszatér, egy valóban kisebbségben lévő csoport pedig arról van meggyőződve, hogy az elhunyt nemhogy a Messiás, de maga az Isten. Ilyen fokú istenkáromlás és bálványimádás után már igazán nincs mit csodálkozni azon, ha Pesten – meg Óbudán – valaki lemutyizik egy kicsit a katolikus egyházzal.

Meg a Fidesszel. Meg a Jobbikkal.

A kérdés az, hogy miért ehhez a társasághoz állított be Szegedi Csanád, amely jó húsz éve egyetlen házaspárral jelent meg Magyarországon, és jóllehet befolyásolt követőinek, híveinek száma – az importált rabbi családokat leszámítva – a húsz és a kétszáz között mozog, és a hívek is folyamatosan fluktuálódnak, mostanra sikerült kicsavarnia a – néhány „misét” ugyancsak megérő – Mazsihisz kezéből a zsidóságnak hitéleti célokra folyósított összegek egy részét. Ilyen intenzív valakinek az identitás-keresése? Elvégre van választék. Ott a Mazsihisz, a forrásmegosztás után még mindig milliárdos apanázsával. Ott van az ortodoxia, bár a legtöbben azt mondják, nem valami vonzó hely, újabban mégis megpróbál kifelé nyitni, mert vannak versenytársak. Létezik a modern ortodox vonulat, nyári szünetét tölti ugyan, de szeptembertől teljes gőzzel üzemel a fiatalokat nagyvonalú ösztöndíjakkal csábító Tikva, és hetente többször zsúfolásig telik srácokkal a Visegrádi utca, ahol igen komoly oktatás folyik. Formálódik egy breszlávi haszidokat követő fiatal közösség is Pesten, és ott vannak a különféle reformcsoportok. Eközben a nagy garral felavatott, a gazdag budai zsidóság pénzszivattyújának szánt, ám megnyitása után évekkel is csak omladozó Lajos utcai zsinagógában Köves Slomónak szombatonként minjengondjai vannak – azaz: nem jön össze a tíz felnőtt férfi, aki az istentisztelethez szükséges.

Miért épp a Chabadba tért hát be Szegedi Csanád, aki saját elmondása szerint csak azután döbbent rá zsidóságára, miután fölöttébb rokonszenves ismerősei még nagyobb szeleteket követeltek a brüsszeli tortából, és amikor nem kapták meg, „leleplezték” őt. Amikor pedig azzal védekezett, amivel Horn Gyula („Na és?”), jött az ominózus hangfelvétel, amiből kiderült: nem elég, hogy zsidó, még ostobán hazudik is. Szegedi butasága egyébként a hangfelvételen is szinte sikolt. Még csak meg sem fordult a fejében, hogy bizonyos dolgokat nem mondunk ki, mert azt a másik ember rögzítheti.

Szegedi hiába ostoba zsidó, valahol mégiscsak üzletember, amellett megvan benne az a fajta gátlástalanság, ami Brüsszelbe eljuttatta. Igaz, ott több alkalommal majmot csinált magából – fingó oroszlános mellénnyel, hamutartón való zabálással –, de azért ne feledjük, hogy ennek a majomnak havi nyolcezer eurót fizetnek a majomkodásért, plusz az összeg, amit sleppre költhet, valamit tehát tud. Viszont a „megtérése” még nagy gyümölcsöket nem termett: a náci párttól kapott mandátumát zsidó létére megtartja magának, mert annyi erkölcsi érzéke nincs, mint a Tiszából kifogott, Szegeden kirántott békának.

Ez az erkölcsi érzék vitte be Csanádot Köves Slomó Károly körúti irodájába, jó érzékkel találva meg a zsák a foltját. A Chabad-központba ment, amit Steiner belvárosi polgármester anno ingyen hozzájuk vágott. Akkor a zsidó Steiner jó barátja volt Köves, tegnap a Fidesz jó barátja lett, de pontosan látja, „merre visz a végzet”. Amerre a pénz van. Csanád pedig tudja, hogy az ő helye ott van. Villámgyorsan felismerte, milyen tőkét lehet ebből a bukásból kovácsolni. Bement a telefonfülkébe abban a reményben, hogy kilép onnan, mint Superman.

Köves elmondása szerint „megdöbbent”, de nem utasította el a látogatást. El kell mondani, hogy Köveshez, Oberlanderhez és a többiekhez már nem olyan egyszerű bejutni, mint valaha, a hőskorban, amikor bárki felhívta őket és elcsevegett velük. Bejelentkezés van, időkérés, titkárnő szól vissza, ahogy az nagy uraknak dukál. Kizárhatjuk annak lehetőségét, hogy Csanád csak úgy besétált. Főleg pénteken, amikor a szombat közeledtével a vallásos zsidó azt se tudja, hol áll a feje. Ha Csanád tudta, hogyan kovácsoljon tőkét a szituációból, még jobban tudta Köves Slomó. Felbecsülhetetlen a látogatás propagandaérzéke, amit Magyarország leendő főrabbija igazán értékel. Róla szólnak holnap az újságok, aztán majd pénz is lesz belőle egyszer. És még nála is jobban tudta a budapesti Chabad mögött álló agytröszt, Oberlander Báruch, aki nélkül a szervezetben senki a kisujját sem mozdíthatja.

A Chabad-rabbik egy pénzes és buta, ugyanakkor agyafúrt embert láttak maguk előtt, aki bármire hajlandó, csakhogy előre törjön. Ha képes volt a pénzért a nyilas szennycsatornában hengergőzni, miért ne lehetne bármi másra is felhasználni? Elvégre ő nem akármilyen módon bizonyított. Oberlander a szocialista-szabaddemokrata érában viszonylag távol maradt a politikától, a Fidesz felé azonban már akkor nyitott, részint mert másfelé nem lehetett. A Fidesz teljesítette ígéretét, százmilliós segélyhez juttatta a nyolc-tíz rabbicsaládból álló garnitúrát az adófizetők pénzéből; efelett Oberlander egymaga rendelkezik. Szegedi Csanád még minimum két évig EP-képviselő, és szeretne később is az maradni. Ha van valaki, aki szeretne egy elbitangolt bárányt reklámarcnak, főleg, ha az illető fel tud állni kaftánban Brüsszelben, akkor az Báruch Oberlander, aki még a turulpotyadékot is kikaserolja, ha érdekében áll.

A nyíló távlatok végtelenek. A Chabad-Lubavics mindig hosszú távon gondolkodik és dolgozik. Ha a tsuvá – a megtérés – valós, az egy hosszú folyamat, ami egy ponton föltétlenül tartalmazza Szegedi Csanád kedves felesége és gyermekei zsidó hitre térítését. A Chabadnál jelenleg százezer forinttal indul egy mezei betérés, amiért nem garantálnak semmit, a pénzt ellenben lenyelik. Szegedi jómódú ember, esetében a tét mindenképp emelhető, bár az is igaz, hogy náluk a folyamat nem fog évekig elhúzódni. És ha valami nem úgy megy, ahogy képzelték – elhajítják Szegedit, mint a rongyot. Nem ő lenne az első.

Én azonban ebben az utóbbi lehetőségben  nemigen hiszek. „I think this is the beginning of a beautiful friendship.”

Szegedi Csanád mégsem olyan buta, mint amilyennek látszik. Azt mondta: úgy érzi, bizonyos értelemben sorstársa Köves Slomónak. Ezt igazán jól érezte meg. Mind a ketten árulók és képmutatók, akik eladták lelküket. Hogy a kettő közül melyik a nagyobb gazember, az nem vitás: amelyik okosabban, ügyesebben és aljasabban csinálja ugyanazt.

A volt nyilasnak van mit tanulnia az új rabbijától. Hálából megoszthatja Köves Slomóval azt, amit a Turul termékekből keresett.

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia Ricsi!
széles spektrumon belecsaptál a lecsóba. Mi van, ha Szegedi őszinte betérő(lesz)? Szerintem meg kell adni neki a bizalmat ehhez. Jól tette Köves hogy szóba állt vele. Nem lesz ő már se eu se orsz.gyűlési képviselő soha. Egyébként a lubavicsi mozgalom cionista? erre tudja valaki a választ?
kösz: Lacapc

Nechemia ben Avraham írta...

Nem cionista. Köves egy alkalommal azt is megengedte magának, hogy kijelentse: a zsidóság fennmaradna Izrael nélkül is.

Fekete Tamás írta...

Várj, Mokka. Te hosszú éveken át nyaliztál nekik, hogy betérítsenek, mégpedig azért, mert az ő betérítésüket elismeri az izraeli rabbinátus, tehát feljogosít a szal klitára.

Aztán a rabbinátus megvonta tőlük ezt a jogot.

Te meg pár évre rá már a neológiában voltál, mert ők - mint magad is írod - jóval nagyobb pénzeket mozgatnak.

Nechemia ben Avraham írta...

Fekete Tamás, ne beszélj butaságokat. Minden sorod hamis. 1991 óta izraeli állampolgár vagyok, tehát semmilyen szál klita nem jár. Nem "nyaliztam" nekik, hanem másként álltam hozzájuk, amikor még ők is teljesen másként viselkedtek. A rabbinátus nem megvonta tőlük a jogot, hanem épp hogy most kapták meg nemrég. Én meg nem vagyok a neológiában. A többi stimmel...

Névtelen írta...

SZia Ricsi!
Nincs véleményed a jópénzért elengedett azeri baltás gyilkosról? Olyan samir kuntar szaga van a dolognak.

Nechemia ben Avraham írta...

Felfoghatatlan, miért csinálták. Gondoltam rá, hogy talán Orbán azt akarja, ott fogadják majd be, ha itt kitelik a becsülete. De nem tudom. Ami Pesten folyik, az már minden képzeletet meghalad.

Névtelen írta...

Miért ne lenne őszinte?